۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد خسارت سیلاب‌ها

۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۰:۰۰ کد : ۱۱۱۳۸ اخبار
تعداد بازدید:۵۵۹
دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، از ارسال گزارش نهایی هیأت ویژه به رئیس جمهور خبر داد که بر اساس این گزارش ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت سیلاب‌های کشور در اوایل سال جاری برآورد شده است.
۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد خسارت سیلاب‌ها

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، در نشست خبری ارائه گزارش نهایی سیلاب‌های اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ کشور که ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ به صورت مجازی برگزار شد، ضمن اعلام این خبر گفت: «هدف از برگزاری این نشست مجازی اعلام این نکته بود که با حفظ رعایت نکات ایمنی و بهداشتی فعالیت در حوزه‌های مختلف دانشگاهی و به‌ویژه هیأت ادامه داشته است. به‌رغم انتشار ویروس کرونا و وجود شرایط اضطراری در کشور، اما همچنان هیأت وظیفه خود دانسته تا مسئولیتی را که بر عهده داشته را به انجام برساند و نتایج آن را به رئیس جمهور و مردم ارائه دهد».

وی افزود: «هرچند که هم اکنون کشور در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته است، اما این بدان معنا نیست که به دیگر امور مهم پرداخته نشود. یکی از یافته‌های مهم هیأت تمرکز بر امور در شرایط بحرانی است، بنابراین گزارش نهایی باید ارائه می‌شد تا باز اگر در شرایط مشابه بحران سال گذشته قرار گرفتیم آن را بهتر مدیریت کنیم و یا اینکه مانع از اتفاق افتادن چنین بحران‌هایی شویم».

دکتر نیلی احمدآبادی، خاطر نشان کرد: «حکم رئیس جمهور به همراه تعدادی پرسش بود و هیأت در گام نخست وظیفه خود می‌دانست تا به پرسش‌های مطروحه پاسخ دهد که البته پاسخ آنها در دی ماه سال جاری تقدیم رئیس جمهور شد. لذا بر اساس حکم صادره هیأت ویژه وظیفه خود را انجام داده بود، اما این هیأت تصمیم گرفت یک گزارش نهایی هم تهیه کند که این گزارش روایت، تحلیل، درس‌آموخته‌ها و پیشنهادها به اضافه گزارش کارگروه‌ها و همینطور گزارش نشست با اسکاپ را شامل می‌شود. لازم به ذکر است، محتوای گزارش نهایی فقط برای رئیس جمهور ارسال شده است و با نظر ایشان درباره شیوه انتشار آن تصمیم‌گیری خواهد شد».

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، در ادامه به تشریح گزارش نهایی سیلاب‌ها پرداخت و تصریح کرد: «تفاوت این گزارش با گزارش پاسخ به پرسش‌ها در این است که در گزارش نهایی یک کلیت منسجم ارائه شده است. گزارش نهایی شامل یک پیش‌گفتار است که سعی شده نگاه و یافته کلی هیأت را ارائه دهد و یک خلاصه مدیریتی است برای کسانی‌که فرصت مطالعه گزارش نهایی را ندارند. در این گزارش روایت سیل هم آمده، هر چند در گذشته به صورت یک گزارش مستقل منتشر شده است».

وی ادامه داد: «هم‌چنین بخش تحلیل، ارزیابی و آسیب‌شناسی با محورهای سازماندهی، مقررات، استاندارها و دستورالعمل‌ها، رویه و فرایند، تجهیزات و فناوری، آموزش، توانمندسازی، نتایج، فرماندهی، تحلیل‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی به‌عنوان مفصل‌ترین بخش گزارش نهایی است و در ادامه گزارش نیز درس‌آموخته‌ها و پیشنهادها عنوان شده است».

دکتر نیلی احمدآبادی، گزارش هیأت ملی سیلاب‌ها را محصول دانش محققان، صاحب‌نظران و کارشناسان کشور توصیف کرد و افزود: «این گزارش با استناد به آمار و اطلاعات دریافتی تهیه و تدوین شده است و امید داریم تا با مطالعه دقیق این گزارش، در آینده شاهد آسیب‌ها و خسارت‌های ناشی از سیلاب‌ها و بارش‌های شدید در کشور نباشیم».

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، با طرح این پرسش که آیا یافته‌های هیأت ویژه می‌تواند مورد استفاده دیگر بحران‌ها و مشکلات کشور قرار بگیرد، گفت: «تفکر ما بر این است، این گزارش مستقل از مصادیق آنکه مربوط به سیل است می‌تواند در حوزه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد و یک چهارچوب کلی را برای جلوگیری از صدمات و آسیب‌ها برای مشکلات و حوادث کشور فراهم آورد».

دکتر نیلی احمدآبادی، در بخش دیگری از سخنان خود به بیان یافته‌های هیأت ویژه پرداخت و اظهار کرد: «مدیریت سیلاب به دلیل ماهیت بین بخشی این ظرفیت را دارد که هرگونه تلاشی برای بهبود آن سبب بهبود در سایر امور نیز می‌شود. برای مثال، هرگونه اصلاح در نظام فنی و اجرایی کشور که منجر به بهبود ساخت و سازها و یا ارتقا برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای طرح‌های عمرانی شود به ارتقا تاب‌آوری در برابر زلزله، کاهش هزینه‌های دولت و ارتقا سلامت در نظام برنامه‌ریزی توسعه می‌انجامد».

به گفته وی هر اصلاحی در زیر ساخت‌های هواشناسی کشور که مستقیم در مدیریت سیلاب مؤثر است بر بهبود خدمات هواشناسی به بخش کشاورزی، حمل و نقل و سایر مشتریان داده‌ها و تحلیل‌های هواشناسی نیز تأثیر دارد.

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، افزود: «همین موضوع را می‌توان در بحث محیط‌زیست و در مباحثی چون تغییر اقلیم نیز تکرار کرد. مسئله تغییر اقلیم هم باعث ایجاد خسارت‌های سیلابی خواهد شد و هم در حوزه‌های دیگر نظیر تولید گردو خاک، آلودگی محیط‌زیست و آلودگی شهرها می‌تواند خسارات و تأثیراتی را به همراه آورد. بنابراین این گزارش هم به استناد مصادیق و هم یافته‌های ضمنی و کلان می‌تواند در حوزه‌های دیگر مورد استفاده قرار بگیرد».

دکتر نیلی احمدآبادی، تأکید کرد: «یکی از یافته‌های مهم هیأت این است که ما بتوانیم قبل، زمان وقوع بحران و بعد آن را به عنوان یک کلیت در نظر بگیریم و با توجه به این موضوعات مسئله را مدیریت کنیم، اما صرف توجه به زمان وقوع بحران و تکیه بر آن و عدم توجه به قبل و بعد از آن می‌تواند ما را دچار خسران کند. شاید در آینده و بعد از غلبه بر بحران بتوان موضوع انتشار کرونا در کشور را هم با همین مدلی که در هِیأت مورد استفاده قرار گرفته است مورد تحلیل قرار داد تا دریابیم که قبل، حین و بعد از این بحران چه کارهایی باید انجام می‌گرفت».

وی با بیان اینکه هیأت ویژه توانسته یک الگو را برای مدیریت بحران و یا پیشگیری از خسارت‌های بحران‌ها و مسائل کشور ارائه کند، گفت: «امیدوارم این مجموعه گزارش‌ها نه فقط از دیدگاه موضوع سیلاب بلکه برای دیگر بحران‌های کشور نیز مورد استفاده قرار بگیرد».

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، بهبود حکمرانی را به عنوان یافته کلان و مهم هیأت برشمرد که می‌تواند به کاهش صدمات و آسیب‌های آینده و مشکلات کشور منتهی شود که بر این اساس، هیأت تلاش کرده تا در تمامی این گزارش این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

دکتر نیلی احمدآبادی، در پایان تصریح کرد: «گزارش نهایی به رئیس جمهور ارائه شده است و هیأت آمادگی دارد که در ادامه برای پیاده‌سازی راهکارها و پیشنهادها به دولت، مجلس و قوه قضائیه یاری رساند، این یافته‌ها و راهکارها نیازمند پیاده‌سازی است. بنابراین علاوه بر اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در دستگاه‌های اجرایی کشور وجود دارد، اما ظرفیت کارشناسی و تخصصی اعضای هیأت ویژه می‌تواند در اجرای بهتر راهکارها و یافته‌ها کمک کند».

در ادامه این نشست خبری، رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها و هم‌چنین هر یک از مسئولان کارگروه‌ها به پرسش‌های مطرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ دادند. برای دسترسی به فیلم این نشست می‌توانید از این لینک استفاده کنید.


( ۱ )

نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.