رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در نشست خبری با اصحاب رسانه، استقبال و مشارکت متخصصان در هیأت بررسی سیلاب‌ها را نشان‌دهنده ظرفیت عظیم علمی کشور در این حوزه‌ها برشمرد.

استقبال و مشارکت متخصصان نشان‌دهنده ظرفیت عظیم علمی کشور است

۰۹ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۲ کد : ۸۴۵۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۳۵
استقبال و مشارکت متخصصان نشان‌دهنده ظرفیت عظیم علمی کشور است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، در این نشست خبری ضمن ارائه گزارش عملکرد اقدامات و فعالیت‌های انجام شده از سوی هیأت ویژه، استقبال و مشارکت متخصصان را نشان ظرفیت عظیم علمی کشور در این حوزه‌ها برشمرد و گفت: «با وجود ظرفیت‌های علمی و متخصص در کشور اما متأسفانه تاکنون از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است. برداشت ما این است که این هیأت علاوه بر اینکه موضوع سیل را بررسی خواهد کرد، سعی می‌کند روایت دقیق و مستندی از آنچه که رخ داده را به ملت ایران گزارش دهد، هم‌چنین آسیب‌ها را شناسایی و راهبردهای اساسی را ارائه دهد».
وی افزود: «دانشگاه‌ها و متخصصان در حوزه‌های علمی فعالیت‌های بسیاری دارند، اما بدنه اجرایی کشور تا کنون نتوانسته از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کند. امیدواریم که تجربه و اقدامات هیأت بتواند هم به‌صورت عملی نشان دهد که بین ظرفیت‌های علمی کشور و بهره‌مندی از آنها فاصله زیادی وجود دارد و هم شیوه‌هایی پیشنهاد شود که بتواند شرایط استفاده مطلوب از این ظرفیت‌ها را جهت توسعه کشور فراهم آورد».
به گفته دکتر نیلی احمدآبادی، این هیأت می‌تواند الگوهای خوبی را برای پیشگیری و بررسی مسائل و مشکلات کشور ارائه دهد، تا بتوان با جمع‌بندی و مستندسازی دقیق و کامل آنها را در اتفاق‌ها و رویدادهای آینده مورد استفاده قرار داد. هدف اصلی این هیأت استفاده از همه ظرفیت‌های کارشناسی، تخصصی و علمی کشور و هم‌چنین بهره‌مندی از تجارب جهانی است.
رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، با بیان اینکه حدود ۴۳ روز از صدور حکم رئیس جمهور، جهت بررسی وضعیت سیلاب‌های کشور می‌گذرد، خاطر نشان کرد: «طی این مدت هیأت با تمام توان فعالیت خود را آغاز کرده و از همان فردای صدور حکم جلسات برگزار شده است و تا امروز به طور مداوم ادامه دارد. بدین‌منظور هیأت در اولین اقدام خود سعی کرد تا از تمام صاحب‌نظرانی که در حوزه موضوع گزارش دارای تخصص، تجربه و دانش لازم هستند برای همکاری دعوت کند. جهت تحقق این موضوع برای بیش از ۲۵۰ دانشمند، متخصص و کارشناس حکم صادر شده است و تقریباً معادل همین تعداد و به شیوه‌های مختلف افراد متخصص همکاری خود را با هیأت شروع کرده‌اند».
وی، با بیان اینکه از ۲۵۰ متخصص و دانشمندی که با هیأت همکاری می‌کنند، ۱۵۸ نفر جزو اعضای کارگروه‌های اصلی هستند، تصریح کرد: «۱۶ کارگروه توسط هیأت تشکیل شده است و ۷۸ نفر نیز تحت عنوان همکار کارگروه حکم دریافت کرده‌اند. به دلیل اینکه هیأت بتواند وظیفه خود را بهتر انجام دهد تصمیم گرفته شد، تعدادی به‌عنوان عضو اصلی انتخاب شوند و جهت اطمینان استفاده از همه تخصص‌ها، مابقی افراد همکار و مشاوران هیأت انتخاب شده‌اند که از این میان ۱۲۱ نفر عضو کارگروه‌ها، هیأت علمی‌های خارج از دانشگاه‌های تهران هستند».
دکتر نیلی احمدآبادی، با اظهار اینکه ۷۶ نفر از اعضای کارگروه‌ها از مناطقی که بیشتر درگیر با رخداد سیل بوده‌اند و از استان‌های خوزستان، فارس، لرستان و گلستان انتخاب شده‌اند، گفت: «هم‌چنین ۴۵ نفر از استان‌های قزوین، خراسان جنوبی، اصفهان، ایلام، هرمزگان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، زنجان، چهار محال و بختیاری، خراسان رضوی و مازندران هستند. تلاش هیأت بر آن است، تا از حداکثر ظرفیت علمی و تخصصی کشور استفاده کند. البته اعضای هیأت لزوماً از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها نیستند؛ بلکه از انجمن‌های علمی، مهندسین مشاور و گروه‌هایی که در این حوزه صاحب تخصص می‌باشند نیز دعوت به‌عمل آمده که با شیوه‌های مختلف با هیأت همکاری خواهند کرد».
رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، با اشاره بر شیوه مدیریت دانش و اسناد و مدارک از جمع‌آوری اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی خبر داد و گفت: «بر اساس آمار بیش از یک میلیون و ۷۰۰ متن، خبر و گزارش و فیلم در مورد سیل منتشر شده است که می‌توان ادعا کرد هیأت با استفاده از فضای مجازی و امکانات دانشگاه همه این اطلاعات را جمع‌آوری کرده و در قالب مدیریت دانش در اختیار اعضای کارگروه‌ها قرار داده است».
وی افزود: «استفاده از آخرین سیستم‌های مدرن و پیشرفته برای جمع‌آوری اطلاعات جهت مباحث، ذخیره و به اشتراک گذاشتن آنها فرصت خوبی را فراهم کرده است تا هیأت بتواند ادعا کند که به همه آمارها و اطلاعات حوزه سیلاب‌های اخیر دسترسی دارد. این اطلاعات می‌توانند به‌عنوان سرمایه اصلی برای بررسی و ارائه گزارش نهایی به مردم و مسئولان مورد استفاده قرار گیرند».
دکتر نیلی احمدآبادی، با عنوان اینکه توسعه همکاری‌های بین‌المللی از برنامه‌های هیأت ویژه است، اظهار کرد: «تلاش هیأت بر این است تا از تجربه‌های جهانی نیز استفاده شود و در این جهت ۱۳ گزارش در حوزه سیلاب‌ها و بیشتر از کشورهای انگلستان، استرالیا، اتحادیه اروپا، چین، آلمان و نیوزلند و… جمع‌آوری شده است که می‌تواند تجربه‌های بسیار خوبی را در زمینه بررسی سیلاب‌های کشور ارائه دهد. هم‌چنین سعی می‌کنیم همکاری‌های بین‌المللی خود را در این عرصه توسعه دهیم، به گونه‌ای که برخی از ایرانیان خارج از کشور نیز متقاضی همکاری و حضور در کارگروه‌های بررسی سیلاب‌های اخیر بوده‌اند».
رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح اقدامات صورت گرفته، گفت: «در گام اول کارگروه‌ها، اعضای آنها و شرح وظایف هر یک مشخص شد و هم‌چنین از همه نهادها و سازمان‌ها درخواست معرفی نماینده به‌عمل آمد که برخی از آنها نماینده خود را معرفی کرده‌اند. در گام بعدی هیأت باید سوال‌های خود را تدوین و به دستگاه‌ها ارائه می‌کرد، این سوال‌ها توسط کارگروه‌ها تهیه و تبیین شده است و ما برای دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط ارسال کرده‌ایم».
به گفته وی، حدود ۸ هزار سوال برای ۲۰۰ سازمان و نهاد ارسال شده است که پس از دریافت پاسخ آنها و به استناد آمار و اطلاعات و یافته‌های دیگر، هیأت می‌تواند گزارش مرحله اول خود را که گزارشی دقیق و مستند از رویداد سیل خواهد بود را به مردم و مسئولان کشور ارائه دهد.
دکتر نیلی احمدآبادی، با اشاره به استقبال گسترده از سوی دانشگاه‌ها و ایجاد همکاری‌های سازمان یافته در این زمینه، خاطرنشان کرد: «دانشگاه‌ها و به‌ویژه دانشگاه‌های مناطق سیل‌زده هیأت را از همه جهات پشتیبانی می‌کنند. همینطور دستگاه‌های اجرایی در ارائه پاسخ‌ها همکاری خوبی را تا کنون داشته‌اند. البته نیاز به زمان است تا نهادهای ذیربط بتوانند پاسخ سوال‌های مورد نظر را در اختیار هیأت قرار دهند».
رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها با تأکید بر استفاده از ظرفیت دانشجویی گفت: «کارگروه‌های هیأت، خود را موظف کرده‌اند تا از ظرفیت دانشجویان به نحو مطلوب بهره ببرند. مشارکت دانشجویان به‌ویژه مقطع دکترا فرصت خوبی را برای هیأت فراهم کرده تا از این ظرفیت بزرگ استفاده شود و البته همکاری با هیأت برای دانشجویان نیز فرصت خوبی را فراهم آورده تا از دانش و تجربیات اعضای دانشمند و متخصص هیأت بتوانند بهره مند شوند. در سایه تشکیل این هیأت سوال‌های بیشتری می‌تواند محقق شود که در تحقیق‌ها و پژوهش‌های آینده کشور استفاده شوند. هم‌چنین نتایج و گزارش‌های حاصله از این هیأت می‌تواند به‌عنوان موضوعات و دغدغه‌های کشور در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها مورد توجه قرار گیرند».
وی، با اظهار اینکه هیأت موظف است ظرف مدت ۶ ماه گزارش نهایی خود را ارائه دهد، افزود: «یکی از موضوعاتی که از ابتدا مورد توجه هیأت قرار گرفت، شیوه تدوین گزارش نهایی بود و در این جهت تشکیل گروه تلفیق یکی از اقدامات هیأت بوده است که از آغاز چارچوبی برای ارائه گزارش نهایی تدوین شد تا این گزارش در پایان بتواند قابل استفاده، مستند و به شیوه کاملاً علمی تهیه شود».
دکتر نیلی احمدآبادی با بیان اینکه استقبال از این مأموریت تا کنون بیش از حد انتظار بوده است، تصریح کرد: «تشکیل این هیأت یک فرصت استثنایی را در اختیار متخصصان و دانشگاه‌ها قرار داده که باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده شود. این گزارش به نحوی باید تدوین شود که بتواند به کشور کمک کند تا در آینده شاهد چنین چالش‌هایی نباشیم و هم‌چنین بتواند یک نقطه عطفی در زمینه همکاری دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و مراکز اجرایی فراهم کند».
رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها در ادامه با اظهار بر اینکه ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که هیأت توانسته از همه متخصصان و دانشمندان کشور بهره ببرد، افزود: «اما می‌توان گفت در تمام استان‌های سیل‌زده ظرفیت دانشگاه‌ها، مؤسسات، انجمن‌ها و متخصصان ذیربط مشخص و با آنها ارتباط برقرار شده است و بسیاری از آنان در حال حاضر عضو کارگروه‌های هیأت هستند. البته ما یک محدودیتی در بکارگیری افراد متخصص دارای مسئولیت اجرایی به دلیل اشتغال آنها و هم‌چنین بی‌طرفی هیأت داشته‌ایم که از تجربیات این متخصصان در قالب مشاور استفاده خواهد شد».
وی، درباره بودجه کارگروه‌های هیأت ویژه بررسی سیلاب‌های اخیر کشور خاطرنشان کرد: «در آغاز تنخواهی را برای تأمین هزینه‌های هیأت از رئیس جمهور درخواست کردیم و با آن نیز موافقت شد. یکی از وظایف کارگروه‌ها برآورد هزینه بوده که اخیراً این هزینه مشخص شده است، البته باید وظایف کارگروه‌ها مشخص شود و این هزینه به زودی نهایی و با رعایت شرایط کشور و هم‌چنین توجه به این نکته که گزارش باید دقیق و کامل باشد یک درخواست بودجه مشخص و منطقی را به رئیس جمهور ارائه خواهیم کرد».
دکتر نیلی احمدآبادی در پایان با اشاره به برگزاری نشست دانشگاه‌های سطح یک کشور در دانشگاه لرستان گفت: «در این دانشگاه گزارش‌ها و اطلاعات خوبی در حوزه سیلاب‌ها ارائه و بررسی شد و نتایج حاصل از این نشست در اختیار کارگروه‌های مشخص قرار گرفت. ضمن اینکه سفری به استان گلستان به‌عنوان یکی دیگر از استان‌های سیل زده نیز صورت گرفت. تلاش ما بر این است تا با بازدیدهای میدانی اطلاعات دست اول در حوزه بررسی سیلاب‌ها را به دست آوریم. این بازدید‌ها از مناطق درگیر سیل برای ارائه گزارش‌های دقیق و مستند و جمع‌آوری اطلاعات کامل همچنان ادامه خواهد داشت. البته بخش زیادی از اطلاعات جمع‌آوری شده، اما باید به نحو صحیح تنظیم شود تا اطمینان حاصل شود که این اطلاعات کاملاً دقیق و مستند هستند».

عکس ‌‌‌‌‌‌

عکس

عکس

عکس

‌‌‌‌ ‌‌‌‌

عکس

عکس

عکس

 

 

 

 

‌‌

 


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.